PENGAJARAN DAN
RENUNGAN- HIJRAH RASUL SAW (1)
Di muka-muka yang lepas
telah kita bicarakan tentang erti hijrah dalam Islam, iaitu di dalam
mauduk hijrah dan
perpindahan orang Islam ke Habsyah. Ringkasnya lebih kurang begim: Tuhan telah
meletakkan kesucian
agama dan ‘aqidah itu lebih dari yang lain. Tidak ada erti bagi tanah, negara,
harta
kekayaan dan pangkat
kebesaran sekiranya ‘aqidah dan syi’ar agama terancam, musnah dan disusuhi.
Oleh yang demikian maka
Allah mewajibkan ke atas setiap hambanya agar mengorbankan segala-galanya
sekiranya keadaan
memaksa demi kepentingan ‘aqidah dan Islam.
Telah kita tegaskan di
sini juga, sesungguhnya memang menjadi sunnah Allah di bumi ini telah
menjadikan kekuatan
rohani yang ternukil di dalam ‘aqidah kepercayaan yang sihat dan agama yang
benar itu sebagai
pengawal kepada kekuatan maddi dan material. Suatu umat yang begitu tebal dan
kaya
dengan akhlak susilanya
yang sihat, begitu teguh berpegang dengan ajaran agama di kala itu juga
kekuatan materialnya.
seperti negara, hartabenda dan pangkat akan kekal lebih utuh dan kukuh.
Andaikata ia papa dan
miskin dan segi akhlaq, tidak senonoh dalam kepercayaan ‘aqidahnya, maka
kekuatan materialnya
juga turut lemah dan tergugat. Telah kita tugaskan bahawa sejarahlah yang
menjadi
saksi utama tentang
kebenaran perkara ini.
Untuk demikian maka
Allah ‘Azza wajallah telah mewajibkan dasar mengorbankan harta dan
negara demi kepentingan
‘aqidah dan agama sekiranya keadaan memaksa. Dengan berbuat demikian akan
terjamin keselamatan
harta benda, negara dan jiwa, walaupun pada mulanya nampak merugikan
segalagalanya.
Perpindahan Rasulullah
sudah cukup untuk memberi satu bukti yang nyata tentang apa yang
ditegaskan di atas.
Secara kasar, tindakan meninggalkan negara itu bererti menghilang atau
melenyapkannya. Pada
hakikatnya, itulah sebenamya bentuk pengorbanan dan pemeliharaan yang sejati.
Boleh jadi pembelaan dan
pengorbanan itu nampak seolah—olah peninggalan dan pembelakangan.
Baginda telah pulang
setelah berada di dalam buangan (hijrah) beberapa tahun ke bumi pertiwinya yang
penduduknya pemah
menghalau baginda dengan penuh kemegahan dan kekuatan tanpa diganggu oleh
sesiapapun. Sedangkan
dahulunya semua orang menanti-nanti sahaja peluang baik untuk memusnahkan
diri baginda. Tercapai
segala-gala ini adalah hasil dan tertegaknya agama dan keagungannya.
Berbalik kita kepada
cerita yang telah kita lukiskan tadi, kemudian cuba perhatikan dengan penuh
hemat agar dapat kita
ambil beberapa petanda penting untuk panduan kepada setiap Muslim:
(1) Yang paling nyata
sekali dan kesan perpindahan baginda ‘Alaihis salatu Wasallam, ialah
tentang tawaran dan
pelawaan kepada Abu Bakar untuk menyertai bersama-sama baginda sebagai teman
di dalam perjalanan yang
mulia itu.
Para ‘ulama’ seluruhnya
telah mengambil kesimpulan tentang betapa kasih dan sayangnya
Rasulullah terhadap Abu
Bakar RadiyaLlahu ‘anhu. Beliau adalah sahabat yang paling akrab sekali. Oleh
yang demikian maka
beliau lebih utama memegang tampuk pemerintahan dan jawatan khalifah selepas
baginda SallaLlahu
‘alaihi Wasallam wafat. Untuk menguatkan lagi hujah ini masih terdapat beberapa
peristiwa lain yang
antaranya ialah pemilihan yang dibuat oleh Rasulullah terhadap Abu Bakar
RadiyaLlahu ‘anhu buat
menggantikan baginda menjadi imam sembahyang bersama orang ramai semasa
baginda sakit. Di sana
beliau enggan menyuruh orang lain. Begitu juga hadith yang bermaksud:—
“Kalaulah hendakku
jadikan teman kesayangan maka Abu Bakarlah teman kesayanganku”.
Dari mula lagi kita
dapat melihat atau perhatikan di samping keistimewaan-keistimewaan yang
mulia, yang telah
dianugerahkan kepadanya oleh Allah Subhanahu Wata’ala, beliau juga contoh
tauladan
seorang sahabat setia
dan jujur malah mengorbankan segala-gala apa yang termiik olehnya jiwa, raga
dan
seluruhnya demi perjuangan
Rasulullah. Bukankah sudah kita perhatikan di mana beliau enggan
melepaskan Rasulullah
masuk dahulu ke dalam gua, sebaliknya beliau sendiri mendahuluinya bagi
memastikan apakah
terdapat binatang buas, ular yang bisa atau bahaya yang lain yang akan mengancam
keselamatan Rasulullah.
Biarlah beliau yang musnah asalkan Rasulullah selamat. Kita perhatikan lagi di
mana beliau telah
mengatur serta mengerahkan tenaga putera-puteri beliau. orang suruhan dan
gembala
kambingnya demi
menggabungkan tenaga bakti dan pengorbanan untuk dicurahkan demi kepentingan
Rasulullah dan
melicinkan perjalanan yang mulia lagi jauh itu.
Demi sesungguhnya itulah
kewajipan yang mesti ditauladani oleh setiap Muslim yang telah
beriman dengan Allah dan
RasulNya. Sebagai sokongan kepada tindakan Abu Bakar ini, Rasulullah telah
bersabda yang bermaksud:
“Tak beriman seseorang itu kecuali setelah aku ini (Rasulullah) lebih kasih
kepadanya dan anak,
ibu-bapanya dan manusia seluruhnya”. (Hadith yang dipersetujui ramai).
(2) Mungkin terlintas di
sanubari kita untuk membuat perbandingan di.antara hijrah ‘Umar bin Al
Khattab RadiyaLlahu ‘anh
dengan hijrah Rasulullah di mana akan timbul pertanyaan; “Kenapa Saiyyidina
‘Umar berhijrah secara
terang terangan malah mencabar puak Quraisy dan Musyrikin pula tanpa takut
dan gentar sesuatu pun,
sedangkan Rasulullah pula keluar bersembunyian serta berjaga-jaga. Apakah
Saiyyidina ‘Umar lebih
berani dan lebih gagah dari Rasulullah?”
Sebagai jawapan,
tindakan ‘Umar bin A1-Khattab dan orang Islam yang lain selain dari
Rasulullah adalah
tindakan perseorangan semata-mata, tidak boleh dijadikan hujjah dan dalil dalam
syari’ah tiap seorang
bebas untuk memilih cara dan jalan untuk ia bentindak keselesaan jiwanya
seimbang
dengan keberanian dan
keimanannya dengan Allah Subhanahu Wata’ala.
Apa yang dilakukan oleh
Rasulullah adalah suruhan dan perintah. Segala tindakan baginda
berhubung dengan agama
adalah syari’ah. Oleh yang demikian maka Sunnah dan Hadith Rasulullah iaitu
cabangan dan ucapan,
tindakan, perangai dan persetujuannya menjadi sumber kedua dalam syari’ah
Islam. Andaikata
Rasulullah telah bertindak seperti mana yang telah dilakukan oleh Sayyidina
‘Uman,
maka manusia melihat dan
mengira inilah cara yang diwajibkan, tidak harus berjaga-jaga, berwaspada
dan bersembunyi di kala
bahaya; sedangkan Allah ‘Azza Wajalla, telah menegakkan syari’atNya di dunia
ini mengikut musababnya.
Sebenarnya segala-galanya itu adalah Allah yang menyebabkan demikian.
Untuk demikian itulah
maka Rasulullah telah menggunakan sebab-sebab dan cara—cara yang
nyata, yang terdaya
difikirkan oleh akal fikiran manusia di waktu-waktu seumpama ini agar tidak
tertinggal suatu jalan
pun tanpa dipergunakan, ‘Ali bin Abi Talib RadiyaLlahu ‘anh tinggal di tempat
tidur serta menyelimut
dengan kain selimut. Baginda juga mengambil salah satu orang Musyrikin setelah
dipastikan kejujurannya
untuk menunjukkan jalan-jalan yang tidak disangka oleh pihak seteru. Kemudian
baginda tinggal
bersembunyi di dalam gua selama tiga hari dan seterusnya. Segala apa sahaja yang
dapat
dipergunakan untuk
keselamatannya yang terfikir oleh ‘akal manusia, telah dipergunakan dengan
tujuan
menerangkan kepada
manusia umum bahawa untuk beriman kepada Allah ‘Azza Wajalla, tidak salah atau
bertentangan untuk
mengambil kesempatannya menggunakan alasan dan sebab-sebab yang wajar, yang
memang merupakan iradat
Tuhan menjadikan sebab—sebab dan upaya ikhtiar itu untuk manusia.
Berteduh dan
berselindung di dalam gua bukanlah membuktikan yang baginda takut atau pengecut
takut jatuh ke tangan Musyrikin
sebelum sampai ke Madinah. Sebagai buktinya, bila saja helah-helah
pengeliruan yang boleh
dipergunakan sudah tidak ada lagi (iaitu dikatakan sebab—sebabnya tadi) dan
orang—orang musyrikin
merayau—rayau di keliling gua Sekiranya mereka perhatikan dari bawah akan
ternampaklah mereka
berdua yang tersembunyi itu, di kala itu Abu Bakar terasa takut dan curiga maka
di
masa itu Rasulullah
menegaskan pada Abu Bakar untuk menenangkan hati beliau dengan katanya:
“Apakah perasaan tuan
hamba bahawa Allah berada di samping kita berdua.” Kalaulah benar-benar
Rasulullah bergantung
sepenuhnya kepada helah semata-mata sudah pasti akan terasa takut bilamana
helah dan cara
pengeliruan tadi sudah tiada lagi.”
Dan sini dapatlah kita
simpulkan bahawa menggunakan helah-helah dan kewaspadaan tadi adalah
salah satu tugas yang
disuruh oleh agama. Setelah helah-helah tadi sudah tidak ada atau tidak guna
lagi
maka hati dan jiwa
kembali menyerah kepada Allah ‘Azza Wajalla dengan penuh harapan dengan
pembelaan dan taufiqnya.
Segala peristiwa ini adalah untuk seluruh kaum Muslimin mengambil
pengajaran bahawa untuk
menggantungkan harapan di dalam segala urusan tidak harus diharap dan
diarahkan kecuali kepada
Allah ‘Azza Wajalla sahaja dan perlu diingat bahawa tindakan ini tidak
bertentangan dengan
usaha menggunakan sebab musabab, usaha ikhtiar atau helah daya manusia yang
dijadikan Allah di
seluruh ‘alam.
Di antara bukti yang
nyata tentang apa yang kita katakan tadi ialah perasaan Rasulullah ketika
Suraqah pemburu yang
cuba membunuh baginda sudah begitu hampir maka di masa itu baginda akan
terasa gentar dan takut
kerana baginda semata— mata bergantung kepada helah semata-mata saja. Tetapi
apa yang kita lihat
Rasulullah tidak menoleh langsung ke belakang untuk melihat apakah pemburu itu
sudah hampir atau masih
jauh lagi. Apa yang dilakukan oleh Rasulullah di masa itu ialah membaca,
berzikir dan memohon
restu dan Tuhannya kerana baginda yakin, Allah Subhanahu Wata’ala yang telah
memerintahkannya
berhijrah maka Allah jua yang melindunginya dari manusia durjana dan kejahatan
mereka.
(3) Kelewatan Saiyyidina
‘Ali di Makkah ialah untuk membereskan segala amanah yang telah
diamanahkan orang orang
Makkah kepada baginda di masa sebelumnya. ini menunjukkan suatu petanda
yang terang tentang
pertentangan yang ganjil di kalangan kaum musyrikin, dalam masa mereka menuduh
Muhammad SallaLlahu
‘alaihi Wasallam ini sebagai seorang penipu, pendusta, tukang tenung dan
sebagainya. Mereka tidak
berjumpa dengan seorang yang lebih amanah dan jujur dan Nabi Muhammad,
harta dan barang—barang
yang hendak ditinggalkan mereka amanahkan kepada Rasulullah...Inilah yang
menunjukkan kekufuran
ketidakpercayaan mereka dengan Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam
bukanlah kerana sangsi
dan syak wasangka mereka terhadap Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam,
tetapi kerana bongkak
senta takabbur dengan apa yang dibawa oleh Muhammad SallaLlahu ‘alaihi
Wasallam, juga kerana
takut-takut akan hilang kuasa dan tangan mereka.
PENGAJARAN DAN
RENUNGAN- HIJRAH RASUL SAW (2)
(4) Dapat kita
perhatikan juga kesungguhan ‘Abdullah bin Abu Bakar RadiyaLlahu ‘anhuma
melakukan segala apa
yang diperlukan oleh Rasulullah. Antaranya berulang-alik antara Makkah dan gua
tempat persembunyian,
mengintip rahsia dari kalangan kaum musyrikin Makkah dan membawa
kepengetahuan Rasulullah
dan bapanya. Begitu juga kakaknya Asma’ RadiyaLlahu ‘anhuma yang
bertungkus lumus
menyediakan makanan dan kenderaan serta keperluannya. Semuanya ini memberikan
kita suatu gambaran yang
wajib dibeban oleh setiap Muslim lelaki maupun perempuan ke jalan Allah
demi untuk melaksanakan
seluruh prinsip Islam dan menegakkan sebuah masyarakat Islam sejati. Tidak
memadai setakat untuk
diri sendiri atau setakat beribadat sahaja. Malah mestilah dicurahkan segala
daya
dan tenaga yang terdapat
dengan penuh kesungguhan ke arah kepentingan Islam. Itulah kelebihan dan
keistimewaan setiap
pemuda demi Islam dan Muslimin di setiap masa.
Demikianlah kalau kita
perhatikan mereka yang bersama sebilangan besar adalah terdiri dari
kasteria yang belum
melewati batas usia keremajaan. Mereka ini tidak akan membuang masa dengan
percuma tanpa suatu
malah mereka menggunakan segala tenaga, daya dan usaha yang terdaya demi
menegakkan Islam dan
mendirikan masyarakatnya.
(5) Tentang apa yang
terjadi ke atas Suraqah dan kudanya ketika memburu Rasulullah tidak harus
diihat begitu sahaja
tanpa mengambil suatu pengajaran bahawa itulah mukjizat luar biasa kepada
Rasulullah. Perkara ini
dipersetujui oleh semua imam hadith tentang kebenaran dan sahihnya. Di antara
mereka ialah Al-Bukhari
dan Muslim. Mu’jizat ini adalah salah satu di antara kejadian mu’jizat yang
pernah kita perkatakan
dahulu.
(6) Di antara peristiwa
mu’jizat yang telah temampak ialah ketika Rasulullah hendak keluar dari
rumahnya yang telah dilengkungi
oleh Musyrikin yang bertujuan jahat, iaitu membunuh paduka
Rasulullah tetapi
gerombolan dan pemuda yang tahan lasak yang berniat jahat itu telah terlena
sejurus
yang kemudian disusuli
dengan tempelak yang lain iaitu menabur tanah ke atas kepala mereka semasa
Rasulullah keluar
berlalu dan rumahnya itu sambil baginda membaca sepotong ayat Al Qur’an yang
bermaksud: “Dan Kami
adakan di hadapan mereka dinding dan Kami tutup (mata) mereka sehingga
mereka tidak dapat
melihat.”
Peristiwa mu’jizat ini
dianggap sebagai pengisytiharan Allah Ta’ala kepada seluruh kaum
Musyrikin untuk setiap
masa dan di mana mereka berada, bahawa segala macam penyiksaan dan
gangguan yang sengaja
dilakukan ke atas baginda kerana agama yang dibawanya itu, tidaklah bererti
yang Allah Subhanahu
Wata’ala telah membelakangkan atau meninggalkan baginda keseorangan tanpa
pertolongan. Bagi pihak
Musyrikin dan kuncu-kucunya mereka tidak harus bergelak ketawa dengan
penyiksaan dan
penganiayaan mereka itu kerana pertolongan Allah terlalu hampir dan pasti.
Kemudahan
Ilahi untuk memberi
kejayaan itu akan terlaksana bila—bila masa sahaja.
(7) Sambutan yang meriah
yang ditunjukkan oleh pihak Madinah mempamirkan kepada kita suatu
gambaran betapa cintanya
mereka kepada Rasulullah dan betapa geloranya perasaan kasih dan cinta orang
Ansar penduduk Madinah
lelaki mahu pun perempuan, tua mahupun muda, dewasa dan kanak-kanak
terhadap RasuluLlah;
betapanya hebat perasaan sayang mereka sehingga setiap hari mereka keluar
beramai-ramai
menanti-nanti ketibaan Rasulullah, dengan tidak menghiraukan panas bahang
matahari
yang membakar. Bila
matahari membenamkan diri di ufuk barat dan siang menghilang diri baru mereka
menyusur pulang dengan
membawa harapan untuk bertemu baginda di esok hari. Setibanya Rasulullah
dengan kuda baginda yang
mula melangkah masuk ke pangkuan bumi Yathrib (Al-Madinah) maka hatihati
yang begitu lama diayak
oleh gelombang perasaan dengan suara seirama dan senada
mengumandangkan
lagu-lagu dan qasidah menggambarkan keriangan mereka dengan ketibaan
Rasulullah, perasaan dan
kejujuran mereka dibalas dengan perasaan dan kejujuran yang sama. Nabi
Muhammad SallaLlahu
‘alaihi Wasallam dengan senyum bertanya kepada wanita-wanita Barn Al-Najar
yang mengalunkan nasyid
dan lagu-lagu menyambut kedatangan baginda: “Apakah kamu kasihkan daku?
Demi Tuhan sesungguhnya
hatiku kasihkan kamu sekelian.”
Fiqh Al-Sirah 1
110
Segala-galanya ini
membuktikan kepada kita bahawa kasih Rasululiah bukanlah semata-mata
mengikutinya, tetapi
perasaan cinta itu ialah asas dan motif ke arab mengikut dan menta’ati segala
suruhan yang lain.
Andaikata tanpa perasaan cinta yang berakar-umbi dari dasar hati maka, tidak
akan
timbul keinginan untuk
menjalankan suruhan yang lain.
Alangkah sesatnya
segolongan yang menganggap apa yang dikatakan cintakan Rasulullah itu
semata-mata mengikut dan
berpandu dengan ajaran atau ‘amalan baginda sahaja dengan tidak disertai
suatu perasaan pun.
Mereka sudah terlupa bahawa mengikut dan menta’ati yang sebenarnya tidak akan
wujud tanpa didorong
oleh suatu perasaan atau didesak oleh tekanan hati sanubari, tidak akan wujud
keinginan untuk
mengikuti dan mematuhi suruhan tanpa cinta yang menggoncang seluruh perasaan.
Oleh
yang demikian maka
Rasulullah telah memperkenalkan kepada kita sukatan atau ukuran keimanan
dengan Allah itu ialah
kasih dan cintanya itu mengatasi segala cinta, mengatasi cinta terhadap anak,
ibubapa dan manusia
lain. ini menunjukkan yang perasaan cintakan Rasulullah itu setaraf dan sejenis
dengan perasaan cinta
kepada anak atau ibubapa. Tegasnya dua perasaan cinta ini mengalir dari
perasaan
yang sama. Sekiranya
tidak demikian maka tidak sahlah penegasan dan perbandingan di antara keduanya.
(8) Satu lagi gambaran
yang kita dapat perhatikan ialah mengenai persinggahan Rasulullah di
rumah Abu Ayyub Al
Ansari. Peristiwa ini merupakan satu simbul lagi yang mendedahkan kepada kita
betapa kasih dan
cintanya para sahabat Rasulullah kepada baginda.
Apa yang perlu kita
titik-beratkan di sini ialah Abu Ayyub dan isterinya yang telah mengambil
berkat jari Rasulullah
yang terdapat di makanan yang dikembalikan oleh Rasulullah kepada mereka.
Kesimpulannya ialah
mengambil berkat bekas-bekas Rasulullah itu adalah antara ajaran yang disuruh
oleh syara’ dan Islam.
Al Bukhari dan Muslim
banyak sekali meriwayatkan kisah-kisah sahabat Rasulullah yang
mengambil berkat dengan
bekas-bekas yang telah digunakan oleh baginda untuk berubat, mendapat
jagaan dan taufik dan
sebagainya.
Antara kisah yang
diriwayatkan oleh Al Bukhari di dalam bab pakaian di bawah tajuk “perihal
uban”, di mana Ummu
Salamah isteri Rasulullah telah menyimpan beberapa helai rambut baginda di
dalam botol atau
sebagamya, sekiranya salah seorang kena sakit mata atau sakit, mereka akan
dikirimkan
sebekas air kepada Ummu
Salamah yang kemudian beliau memasukkan helaian rambut tadi ke dalam air
yang dikirim, kemudian
mereka meminum air itu dengan harapan akan sembuh dan berkat.
Muslim pula telah
membawa suatu riwayat di dalam satu bab di bawah judul “Keharuman peluh
Rasulullah” selalunya
baginda menziarahi rumah Ummu Salim dan sering berbaring serta tidur. Pada
suatu hari Rasulullah
masuk tidur ke tempat tidurnya, selepas itu Ummu Salim pun pulang, didapati
badan Rasulullah
berpeluh, lantas beliau mengambil sekeping kulit membiarkan peluh baginda
meleleh
ke atasnya, dan
mengambil sesuatu dan peti simpanannya untuk mengesat peluh yang mengalir itu
yang
kemudian diperah masuk
ke dalam botol. Bila Rasulullah tersedar dan tidur, baginda bertanya: “Apa yang
kamu buat ini wahai Ibnu
Salim? Jawabnya “Wahai Rasulullah aku mengharap untuk mendapat berkat
untuk anak cucu kami”.
Jawab Rasulullah, “benar apa yang kamu lakukan.”
Begitu juga
perihal-perihal yang terdapat dalam kedua dua kitab hadith mengenai para
sahabat
yang sering mengambil
baki air wudhu’ (air sembahyang) baginda yang tidak habis untuk mendapat
berkat. Begitu juga
bekas-bekas lain seperti pakaian dan cawan minuman baginda.
Sekiranya inilah keadaan
mereka yang selalu mengambil berkat dan merestui sesuatu dengan
kesan—kesan dan bekas
benda dan objek maddiyah maka bagaimana pula dengan mereka yang
mengambil berkat dan
restu dan martabah atau kedudukan baginda di sisi Allah? Dan bagaimana pula
berkatnya jika baginda
itu rahmat untuk sekelian ‘alam?
Saya rasa memadai
setakat ini untuk mengulas perihal peristiwa perpindahan (hijrah) Rasulullah
di mana kita akan
memperkatakan selepas ini perihal usaha-usaha mulia yang dilaksanakan oleh
paduka
Rasul demi masyarakat
baru di Madinah Munawwarah.
KEIZINAN RASULULLAH KEPADA SAHABATNYA UNTUK
BERHIJRAH KE MADINAH
Dugaan yang dihadapi
oleh kaum Muslimin iaitu para sahabat RasuluLlah di Makkah ialah
penyiksaan, hamun dan
cela yang dilemparkan oleh kaum Musyrikin. Dan bila mereka diberi keizinan
berhijrah maka satu
dugaan yang lain pula melanda mereka iaitu dugaan meninggalkan tanah air, harta
benda, rumah tangga dan
alat-alat kelengkapan masing-masing.
Sesungguhnya mereka ini
benar-benar jujur kepada agama dan setia kepada Tuhan mereka di
hadapan dugaan pertama
dan kedua yang disebut tadi. Mereka ini menghadapi dugaan dan pancaroba
dengan penuh kesabaran
yang waja dan tekad keazaman yang penuh. Sehingga apabila RasuluLlah
memberi isyarat keizinan
untuk berhijrah ke Madinah barulah mereka bergerak ke sana membelakangkan
dan meninggalkan tanah
tumpah darah, juga harta kekayaan mereka. Itupun mereka terpaksa keluar
secara sulit dan
bersembunyian. Cara ini tidak boleh dilakukan kecuali setelah meninggalkan
segala
peralatan dan barang-barang
kemas. Mereka tinggalkan segala-galanya ini semata-mata untuk
menyelamatkan agama. Di
Madinah sana sudah ada orang yang akan mengganti segala apa yang
ditinggalkan di Makkah.
Golongan Ansar menunggu-nunggu ketibaan mereka, untuk memberi segala
pertolongan dan segala
kemudahan bagi memulakan penghidupan baru di Madinah.
Inilah sebuah contoh
unggul Muslim sejati yang begitu jujur terhadap agamanya. Bagi mereka
tanah tumpah darah dan
harta kekayaan tidak mempunyai apa—apa erti asalkan dapat menyelamatkan
agama yang dianutinya.
Inilah perihal keimanan,
sikap dan kesetiaan para sahabat RasuluLlah dan Makkah.
Adapun cerita
orang-orang Madinah lain pula, mereka dengan penuh ikhlas telah menyambut
kedatangan Muhajirin
Makkah ke rumah masing-masing, memberi layanan dan pertolongan yang
sewajibnya. Pendek kata
merekalah manusia pertama yang telah memberi tauladan dan contoh yang
unggul ke arah
persaudaraan ukhuwwah Islamiyyah yang menyeluruh dan saling cinta mencintai
kerana
Allah ‘Azza wajallah
semata— mata.
Bukankah engkau lebih
mengetahui yang Allah menjadikan persaudaraan dalam Islam itu lebih
kuat dan erat daripada
ikatan keturunan darah. Oleh yang demikianlah maka perwarisan harta benda di
permulaan Islam dahulu
berasaskan pertalian agama dan persaudaraan atau berhijrah kerananya. sekalian
Fiqh Al-Sirah 1
102
sampai di Madinah,
kesemua mereka ini tumpang tinggal bersama—sama sahabat—sahabat dan golongan
Al—Ansar. Pihak Ansar
telah memberikan segala bentuk pertolongan, kemudahan, dan layanan yang
baik kepada
saudara-saudara mereka dan golongan Muhajirin.
Kanun perwarisan harta
ini tidak diubah kepada sistem ikatan keturunan darah kecuali setelah
mana agama Islam lengkap
iaitu semasa di Madinah dan umat Islam pun mempunyai negaranya sendiri
yang kuat dan teguh.
Firman Tuhan:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُوْلَئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ
وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يُهَاجِرُواْ مَا لَكُم مِّن وَلاَيَتِهِم مِّن شَيْءٍ حَتَّى يُهَاجِرُواْ وَإِنِ اسْتَنصَرُوآُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلَى
( قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ( 72
Yang bermaksud:
“Sesungguhnya
mereka-mereka yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta dan
nyawanya pada jalan
Allah dan mereka-mereka yang memberikan tempat kediaman dan
pertolongan (kepada
orang-orang Muhajirin) mereka itu satu sama lain lindung-melindungi. Dan
terhadap
mereka-mereka yang beriman tetapi belum berhijrah maka tidak ada kewajipan
sedikit
pun atas kamu
melindungi mereka, sebelum mereka berhijrah.”
(Surah Al-Anfal: 8 : 72)
Dan perintah berhijrah
ini bolehlah kita memetik dua hukum:
(Pertama): Wajib
berpindah dan berhijrah dari negara kafir ke negara Islam. Al-Qurtubi telah
meriwayatkan dan Ibnu Al
‘Arabi katanya: “Berhijrah di zaman RasuluLlah adalah wajib dan fardhu —
ianya tetap akan kekal
‘wajib’ hingga ke hari Kiamat — yang putus atau dimansuhkan kerana pembukaan
Makkah, itu semata—mata
untuk Nabi sahaja. Kalau seseorang itu tinggal menetap di negara kafir maka
dianggap durhaka —
Tafsir Al- Qurtubi.
Begitu juga
tempat-tempat lain dianggap sama ta’rifnya dengan negara kafir, andaikata orang
Islam tidak dapat
mempraktikkan suruhan agamanya seperti sembahyang, puasa, sembahyang
berjama’ah, mengazan dan
sebagainya demi suruhan yang lain.
Dalil yang menunjukkan
sedemikian ialah firman Tuhan yang berbunyi:
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ آُنتُمْ قَالُواْ آُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً
فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا ( 97 ) إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ
( حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً ( 98
Yang bermaksud:
“Sesungguhnya
mereka-mereka yang diwafatkan Malaikat dalam keadaan menganiaya diri
sendiri, (kepada
mereka) Malaikat bertanya: “Dalam keadaan bagaimana kamu ini?” Mereka
menjawab: “Adalah
kami orang-orang yang tertindas di negeri Makkah.” Para Malaikat
berkata: “Bukankah
bumi Allah itu luas, sehingga kamu dapat berhijrah di bumi itu?” Mereka itu
tempatnya ialah
Jahannam dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali. Kecuali mereka
yang tertindas lelaki
atau wanita atau kanak—kanak yang tidak mampu, berdaya upaya dan tidak
rnengetahui jalan
(untuk hijrah”.
(Surah Al-Nisa’ 4 : 97 —
98)
(Kedua): Selagi
terdaya maka wajiblah umat Islam memberikan pertolongan sesama Islam walaupun
berlainan tempat tinggal
dan negara. Para ‘ulama dan a’immah (Imam) Islam seluruhnya sepakat
menegaskan, sekiranya
berlaku masalah untuk membebaskan tawanan atau memberi pertolongan kepada
yang lemah yang
teraniaya daripada orang-orang Islam tetapi masalah ini telah diabaikan dan
ditinggalkan begitu
sahaja maka sekalian Muslimin telah melakukan angkara murka dan dosa besar.
Fiqh Al-Sirah 1
103
Abu Bakar bin Al—’Arabi
berkata: Sekiranya ada di antara kaum Muslimin ditawan atau pun
lemah maka wajib
dihulurkan tangan pertolongan untuk membebaskan mereka, wajib dikorbankan
habis—habisan, kita
mesti tampil keluar menyatukan suara dan mengembelingkan tenaga sekiranya
bilangan cukup atau pun
membelanjakan harta kekayaan demi membebaskan mereka, biar jangan
tertinggal sesen pun di
dalam kocek.
Seperti yang dikatakan
bahawa kaum Muslimin wajib tolong menolong antara satu sama lain demi
kepentingan bersama, dan
sebaliknya tidak harus bertolongan atau bermuhibbah dengan bukan Islam. Ini
ialah apa yang
ditegaskan oleh Allah dálam kitabNya:
( وَالَّذينَ آَفَرُواْ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ آَبِيرٌ
( 73
Yang bermaksud:
“Sekali lagi Ibnu
A1-’Arabi menegaskan: Allah memutus dan melarang persaudaraan antara
kafir dengan Mu’min, sebagai
gantinya ialah persaudaraan sesama Islam dan pihak kafir pula
bersaudara sesama
mereka, tolong-menolong demi kepentingan agama dan kepercayaan mereka
sendiri.”
(Surah Al-Anfal 8: 73)
Tidak syak lagi di dalam
usaha melaksanakan ajaran Ilahi, ukhuwwah dan bantu-membantu
merupakan asas
pertolongan dan kemenangan umat Islam setiap masa, sebaliknya kecuaian pada
menjalankan perintah
Allah, inilah punca kemerosotan umat Islam dan perpecahannya yang boleh
dikoyak-koyakkan oleh
seterunya (musuh Islam) di mana-mana sahaja.
Adapun orang-orang yang
kafir sebahagian mereka menjadi pelindung bagi sebahagian yang lain.
Jika kamu (orang
Muslimin) tidak melaksanakan apa yang tidak diperintahkan Allah itu nescaya
akan
terjadi kekacauan di
muka bumi dan kerosakan yang besar
No comments:
Post a Comment